سفارش تبلیغ
صبا ویژن

السلام علیک یاامیرالمومنین
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

طی روزهای گذشته و در جریان برگزاری مسابقات آسیایی گوانگژو که قهرمانان رشته های مختلف ورزشی ایران توانستند افتخارات و مدال های فراوان و پرارزشی را در کارنامه ی ورزشی جمهوری اسلامی به ثبت برسانند، شبکه های مختلف سیما، سبک جدیدی از اطلاع رسانی در این زمینه ،مخصوصا در حوزه ی ورزش بانوان را ارائه کردند.
همگان می دانند که ورزش بانوان در نظام اسلامی تابع شرایطی است که از جمله ی آنها رعایت حریم و پوشش مناسب و بکارگیری ورزش-حتی در جایگاه قهرمانی- برای سلامت جسمی بانوان و معرفی الگوهای زن مسلمان و متعهد ایرانی به جهانیان از طریق ورزش است.
اما متاسفانه اتفاقی که در برخی از رشته های ورزشی بانوان در حال وقوع است، اولویت داشتن کسب مدال و رسیدن به سکوهای قهرمانی-حتی به قیمت زیر سؤال رفتن و کمرنگ شدن برخی از ارزشها و حریم ها- می باشد.
                                                                                        
بعنوان نمونه حضور بانوان ورزشکار مسلمان و شیعه ی ایرانی در سالن های جهانی که با حضور انواع داورها و تماشاگران مرد همراه است، چیزی نیست که با موازین شرعی متناسب باشد و یا انتخاب کلاه و لباس های زننده و چسبان برای برخی رشته ها، مخصوصا در حوزه ی ورزشهای رزمی، تناسبی با قیود شرعی ندارد و یا اساسا حضور زنان در برخی رشته های غیرمتناسب با شان زن همانند ورزشهای رزمی خشن و...
همه ی این موارد وقتی جلوه ای زننده تر به خود می گیرد که تصاویر و فیلم های آن نیز با آب و تاب در سیمای جمهوری اسلامی و رسانه ها پخش شده و بعنوان الگو و نمونه ی زن ایرانی و مایه ی افتخار، مورد توجه و تشویق قرار گرفته و انبوهی از جوایز، همانند اتومبیل و صدها سکه ی طلا و... از سوی تربیت بدنی به آنها وعده داده می شود و کسی هم در نقد مسائل غیرشرعی آن سخن نمی گوید.

                                                                                          
نتیجه ی چنین رویکردی هم آن است که بسیاری از خانواده های متدین و دختران مقید و محجبه ی جامعه ی اسلامی با دوگانگی و تناقض روبرو شده و با خود می گویند که وقتی الگوهای معرفی شده از سوی نظام اسلامی ، تنها چنین دختران و زنانی با این نوع از پوشش و رفتار هستند، پس جایگاه خیل عظیم دختران محجبه، بسیجی، حافظ قرآن،مبتکر و مخترع، آمر به معروف ، خانواده ی شهدا و... کجاست و چگونه است که سیمای جمهوری اسلامی که مدیون این قشر و مسئول ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است، اوقاتی اینچنین فراخ و فراوان را به ورزش بانوان و اطلاع رسانی درمورد آن،آنهم با تصاویر آنچنانی در بخش های مختلف خبری و ورزشی اختصاص می دهد،اما...
در اینجا باز هم متذکر می شویم که ورزش برای بانوان،امری بسیار خوب و مورد توجه نظام و اسلام است و قهرمانی و مدال‌ آوری آن نیز ارزشمند است و باید به آن دسته اززنان و دختران ورزشکار ایرانی که پوشش و قیود شرعی را رعایت کردند آفرین گفت، اما این ارزشها مادامی اعتبار خواهد داشت که موازین اسلام و ارزشهای انقلابی در آنها لحاظ شده و محفوظ بماند.
                                                                                            
به هر ترتیب، رویکرد اخیر سیما در به تصویر کشیدن ورزشهای بانوان - که قطعا و حتما از دیدگاه شرعی باید در حریم و پوشش و دور از نگاه مردان انجام گیرد- غلط و قابل انتقاد از سوی همه ی نخبگان و دلسوزان فرهنگی، اجتماعی است، چرا که تداوم چنین روندی،علاوه بر ضربه به پیکره ورزش بانوان و انحراف آن، الگوپذیری نسل آینده در مسیر حجاب و عفاف و جایگاه رفیع دختر و زن مسلمان ایرانی را مورد خدشه جدی قرار خواهد داد
. منبع:http://www.ebratha.org/new_mag.php

 


[ یکشنبه 89/9/14 ] [ 10:2 صبح ] [ Mohajer 145 ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 39
کل بازدیدها: 362647