سفارش تبلیغ
صبا ویژن

السلام علیک یاامیرالمومنین
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
هیئت مدیران خبرسانی آمریکا "بی‌بی‌جی" پخش اعتراض‌ها و آشوب‌های حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران را از جمله دستاوردهای استراتژیک ‌منطقه‌ای خود در آسیا دانست.
هیئت مدیران خبرسانی آمریکا "بی‌بی‌جی" پخش اعتراض‌ها و آشوب‌های حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران را از جمله دستاوردهای استراتژیک ‌منطقه‌ای خود در آسیا دانست.

به گزارش گرداب، شورای دولتی پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون آمریکا (BBG) که دیپلماسی رسانه‌ای دولت آمریکا را طراحی می‌کند، در بودجه مالی سال 2011 خود به کنگره مبلغ 768 میلیون و 778 هزار دلار درخواست کرده است. 


آنچه در پی می‌آید گزارشی مختصر از جزئیات دقیق بودجه‌های درخواستی این هیات برای سال مالی 2011 ، اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای بی‌‌بی‌جی در نقاط مختلف دنیا همراه با دستاوردها و تغییرات جدید و همچنین برآوردی از مناطق دارای فعالیت این هیئت رسانه‌ای است.

در مقدمه این گزارش می‌خوانیم:
«هیئت مدیران خبررسانی (BBG) با ترویج آزادی و دموکراسی و نیز با افزایش تفاهم از طریق ارتباطات چندرسانه‌ای و نیز پخش اخبار دقیق، عینی و متوازن و دیگر برنامه‌ها در مورد آمریکا و جهان، اهداف سیاست خارجی آمریکا را به پیش می‌برد.»

هیئت مدیران خبررسانی تمام سازمان‌های خبررسانی بین‌المللی آمریکا را در بر می‌گیرد که عبارتند از: "صدای آمریکا (VOA)،‌ رادیو و تلویزیون مارتی" و سازمان‌های دریافت‌کننده اعتبارات مالی: "رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی (RFE/RL)، ‌رادیو آسیای آزاد (RFA) و همچنین شبکه‌های‌ خبررسانی خاورمیانه(MBN)". تمام خدمات خبری هیئت مدیران خبررسانی تابع استانداردها و اصول مندرج در قانون خبررسانی بین‌المللی (1994) هستند.

پخش خبر با 60 زبان در بیش از 100 کشور با 171 میلیون مخاطب به زبان بومی
برنامه‌های هیئت مدیران خبررسانی از طریق رادیو، تلویزیون، اینترنت و همچنین انواع در حال گسترش رسانه‌های جدید به 60 زبان و در بیش از 100 کشور جهان منتشر می‌‌شوند. هیئت مدیران خبرسانی از طریق شبکه پخش جهانی‌، به طور مستقیم با 171 میلیون مخاطب به زبان بومی‌ خودشان ارتباط برقرار می‌کند.

این نوع دسترسی به مخاطبین جهانی کاملاً با ارزش و منحصر به فرد است، زیرا آمریکا هم می‌خواهد با مردم اقصی‌نقاط جهان ارتباط برقرار کرده و هم در جهت خلق همکاری با آنها اقدام کند. خبررسانی بین‌المللی یکی از ثمربخش‌ترین و در عین حال کم‌ هزینه‌ترین بخش‌های دیپلماسی عمومی است. بیش از 80 درصد خدمات زبان‌های خارجی ارائه شده از جانب هیئت مدیران خبررسانی هزینه‌ای کمتر از 5 میلیون دلار در سال داشته و بیش از دوسوم این خدمات نیز هزینه‌ای کمتر از 2 میلیون دلار دارند.

هیئت مدیران خبررسانی در فرایند جهانی ترویج دموکراسی، جامعه مدنی، نهادهای شفاف و همکاری‌های جهانی نقش تسریع‌گر را ایفا می‌کند.

زمانی که رویدادی رخ می‌دهد، هیئت مدیران خبررسانی می‌تواند با افزایش موقتی خبررسانی در حوزه مربوطه به بحران‌های جهانی واکنش دهد. به عبارت ساده‌تر، سرویس‌های زبان‌های خارجی هیئت مدیران خبررسانی بر ساعات خبری افزوده و محتوایی غنی برای اطلاع‌رسانی کارآمد و دقیق به مردم تحت تأثیر بحران، خلق می‌کنند.

زمانی که بحران‌های منطقه‌ای و محلی، اغلب بدون هیچ هشداری پدیدار می‌شوند، هیئت مدیران خبررسانی باید با سرعت، قاطعیت و بر اساس منابع رسانه‌ای موجود و ماهیت موقعیت پیش‌‌آمده نسبت بدان‌ها واکنش نشان دهد.

برنامه استراتژیک هیئت مدیران خبررسانی در سال‌های مالی 2008 الی 2013
استراتژی‌های سازمان برای دستیابی به اهداف را با توجه به چالش‌های پیش‌ رو مشخص می‌سازد. بودجه سال مالی 2011 بر اساس این برنامه تدوین شده و تلاش برای ادغام فعالیت‌های اجرایی و بودجه هیأت مدیران خبررسانی نیز بر اساس برنامه استراتژیک مذکور ادامه می‌یابد.
دستاوردهای منطقه‌ای
هیئت مدیران خبررسانی اهداف بلندمدت اجرایی را بر اساس اولویت‌های منطقه‌ای تدوین کرده است؛ در ادامه گزارش حاضر هر کدام از اهداف اجرایی، دستاوردهای بزرگ اخیر و تغییرات پیشنهادی در برنامه‌ها تشریح می‌شوند.

دستاوردهای برنامه "برقراری ارتباط با جهان عرب‌زبان"
" الیوم"، برنامه سه ساعته و جدید شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه که در مارس 2009 تأسیس شد. این برنامه با آمیزه‌ خبری منحصر به فردی که در مورد مسائل جاری خاورمیانه ارائه کرده پوشش رسانه‌ای شبکه "الحرة" را بازتعریف کرده است. این برنامه پلت‌فرمی برای بررسی اخبار روز، بحث در مورد مسائل اجتماعی مهم، ارائه دیدگاه‌هایی منحصر به فرد از خاورمیانه و آمریکا و انتشار اخباری است که در دیگر رسانه‌های منطقه ارائه نمی‌شوند.

در زمان مناقشات غزه در سال 2008،‌ شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه منابع خود را دوباره سازماندهی نمود تا مخاطبین را در جریان لحظه به لحظه اخبار گذارد. پوشش خبری شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه به علت عینی، دقیق و سر وقت بودن تحسین همگان را برانگیخت.

رادیو عراق آزاد که به عنوان زیرمجموعه رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی (RFE/RL) فعالیت می‌کند اخباری عینی و متوازن در مورد اخبار روزانه عراق و گذار این کشور به سوی دموکراسی ارائه می‌کند. در برنامه‌های سال مالی 2009 بر ضرورت عهده‌دار شدن مسئولیت‌های بیشتر از جانب شهروندان عراقی در حین خروج نیروهای آمریکایی و واگذاری اختیارات محلی به عراقی‌ها تأکید شده است.
تغییرات در برنامه‌ها: «هیئت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند شبکه "الحرة اروپا" منحل گردد.»

دستاوردهای برنامه "برقراری ارتباط با مخاطبان مناطق استراتژیک مانند خاور نزدیک، جنوب آسیا،‌ آسیای مرکزی و اوراسیا"
"رادیو دیوا‌" زیرمجموعه صدای آمریکا یک شبکه رادیویی است که به بیش از 40 میلیون پشتون ساکن در مرز بحران‌زده افغانستان- پاکستان اخبار منطقه، آمریکا و خبرهای بین‌المللی را پخش می‌کند. در ژوئن 2009، رادیو دیوا پخش یک برنامه سه ساعته صبحگاهی را نیز آغاز کرد.

در ژانویه 2010، ‌سازمان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، "رادیو مشعل‌" را راه اندازی نمود. این شبکه رادیویی در موج کوتاه و برای پخش برنامه به زبان پشتون در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان راه‌اندازی شده است.

صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی اخبار فوری، گزارش‌های عمیق و تحلیل‌هایی دقیق در مورد مسائل کشور افغانستان به مردم این کشور ارائه کرده‌‌اند. پوشش خبری جامع جریان انتخابات آگوست 2009 افغانستان، شامل گزارش‌های خبری زنده از کابل و ولایت‌های اطراف، سوابق نامزدهای کلیدی، بحث در مورد مسائل پیش‌ روی دولت و واکنش رأی‌دهندگان داخل افغانستان بود.

در ایران علی‌رغم پارازیت‌های فزاینده، صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ایران و همچنین اعتراضات گسترده متعاقب آن را گزارش کردند.

بخش خدمات زبان اردوی صدای آمریکا به ارائه خبررسانی تلویزیونی و همچنین گسترش برنامه‌های رادیویی در پاکستان ادامه می‌دهد.

در 2 نوامبر 2009، رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی برنامه "پژواک قفقاز‌‌‌" را راه‌اندازی کرد، این برنامه به مدت یک ساعت و به زبان روسی برای مناطق اوستیای جنوبی و آبخازیا در گرجستان پخش می‌شود.

تغییرات در برنامه‌ها
- هیئت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند فرستنده‌های رادیویی موج FM در افغانستان افزایش یابند. این کار از طریق تأسیس ایستگاه‌های موج FM در مناطق مورد نظر هیئت مدیران خبررسانی انجام خواهد گرفت تا بدین وسیله برنامه‌های دری و پشتوی صدای آمریکا و رادیو آزاد افغانستان را پخش کنند.

- هیئت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند برنامه‌ای در جهت ارضای نیازهای پرسنلی و تأسیساتی ادارات رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی تدوین و اجراء گردد.

- هیئت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند بخش سرویس زبان‌های یونانی و کروات صدای آمریکا منحل شوند، پخش رادیویی برنامه‌های شبکه خبری تلویزیون فارسی صدای آمریکا و همچنین برنامه یک‌ ساعته رادیوی فارسی صدای آمریکا متوقف گردد و برنامه‌های سرویس روسی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، مناصب پشتیبانی و همچنین هزینه‌های عمومی عملیاتی کاهش یابند.

دستاوردهای برنامه "تمکرکز برنامه‌های خبررسانی بر مخاطبان دارای اولویت استراتژیک در شرق آسیا‌"
صدای آمریکا و رادیو آسیای آزاد به خبررسانی روزانه 5 ساعت به کره شمالی ادامه می‌دهند. سرویس کره‌ای صدای آمریکا با پخش برنامه‌ای به مدت 90 دقیقه از یک فرستنده موج متوسط مستقر در کره جنوبی ارتباط خود با مخاطبینش در کره شمالی را توسعه داده است.

پس از تظاهرات وسیع ملی در برمه علیه حاکمان نظامی کشور و سرکوب‌های متعاقب آن، صدای آمریکا و رادیو آسیای آزاد خبررسانی به مخاطبین برمه‌ای را گسترش داده‌اند. سرویس برمه‌ای صدای آمریکا که در گذشته روزانه 3.5 ساعت برنامه پخش می‌نمود اولین تلویزیون ماهواره‌ای برای برمه را راه‌اندازی کرد.

تغییرات در برنامه
 هیئت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند بودجه بیشتری به رادیو آسیای آزاد تعلق گیرد تا این سازمان بتواند برنامه‌های ویدئویی برای انتشار ماهواره‌ای به زبان برمه‌ای و تبتی و نیز برای انتشار اینترنتی به زبانی ماندارینی و ویتنامی تهیه کند و نیز خدمات ارائه شده برای دستگاه‌های موبایل را نیز ارتقاء دهد.

- هیئت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند هزینه‌های عملیاتی عمومی رادیو آسیای آزاد کاهش یابد.

دستاوردهای برنامه "تمرکز خبررسانی در آفریقا بر مناطقی که خطر تروریسم، نسل‌کشی و یا شکست دولت‌ها در آن بیشتر است"
در ژوئن 2009، سرویس سومالی صدای آمریکا یک برنامه نیم‌ ساعته به برنامه‌های روزانه خود افزود و هم اینک هر روز سه ساعت و نیم برنامه پخش می‌کند. در سال مالی 2009، دفتر مهندسی اداره خبررسانی بین‌المللی و "دفتر بازاریابی و جایگذاری برنامه‌ها‌" دو پروژه رادیویی در موج FM به زبان‌های موگادیشویی و هرگیسایی در منطقه سومالی‌لند طراحی و راه‌اندازی نمودند.

‌شبکه "عافیه دارفور‌" از زیرمجموعه‌های شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه، اخبار دارفور و بقیه نقاط جهان را برای مردم دارفور، چاد شرقی و خارطوم پخش می‌کند؛ اخباری که در غیر اینصورت به دست مردم این مناطق نخواهند رسید.

سرویس سواحیلی صدای آمریکا با بهره گرفتن از گسترش تکنولوژی موبایل در قاره آفریقا، ‌اخبار را با استفاده از پیامک منتشر می‌کند. در این سرویس تیتر اخبار و اخبار فوری از طریق پیامک به میلیون‌ها نفر در شرق و مرکز آفریقا ارسال می‌گردند.

تغییرات در برنامه
- هیئت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند به منظور دستیابی به مخاطبین بیشتر در آفریقا یک سیستم چندرسانه‌ای برای پیام‌رسانی اخبار در سرویس سواحلی شکل گیرد، شبکه FM در بازارهای اصلی آفریقا گسترش یابد، و نیز برنامه‌های ویدئویی و صوتی کوتاه‌مدت برای توزیع از طریق پورتال‌های اینترنتی تولید گردند.

دستاوردهای برنامه "افزایش ارتباط با مخاطبان در مناطق استراتژیک آمریکای لاتین‌"
سرویس زبان کرئولی صدای آمریکا و رادیو و تلویزیون مارتی حوادث مربوط به زلزله ژانویه 2010 هائیتی را زیر پوشش خبری گسترده‌ای قرار دادند. صدای آمریکا برنامه‌های زبان کرئولی را از یک ‌و ‌نیم ساعت به 10 ساعت و نیم بین روزهای دوشنبه تا جمعه و از یک ساعت تا 9 ساعت و نیم در روزهای شنبه و یکشنبه افزایش داده و هماهنگی‌های لازم را با وزارت دفاع انجام داد تا برنامه‌ها از طریق فرستنده‌های موج FM مستقر در هواپیماهای نظامی بر فراز منطقه پخش گردند.

در اواسط دسامبر 2008، "دفتر خبررسانی کوبا‌" (OCB) شروع به پخش تلویزیون مارتی در باند VHF از یکی از دو هواپیمای "ایرمارتی‌" کرد. هم‌اکنون این هواپیما می‌تواند در دو باند UHF و VHF به پخش برنامه بپردازد.

تغییرات برنامه‌ها
هیئت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند استودیوهای تلویزیونی دفتر خبررسانی کوبا اصلاح شده و مورد استفاده صدای آمریکا و دفتر خبررسانی کوبا قرار گیرند. این هیأت همچنین پیشنهاد می‌کند پخش برنامه‌های "تلویزیون مارتی " در ماهواره "دیرکت‌تی‌وی‌" افزایش یابد.

دستاوردهای برنامه "ادغام فعالیت‌های پشتیبانی اصلی با استراتژی‌های پیاده‌سازی خبررسانی و اهداف اجرایی‌"
بخش مهندسی در سال مالی 2009 شروع به پیاده‌سازی مرحله‌ای سیستم ویدئویی دیجیتال نمود. در ابتدا سیستم مدیریت ارزیابی ویدئویی تأسیس گردید. پس از پایان طرح و اجرای این پروژه، سیستم مذکور خواهد توانست مدیریت اخبار، مدیریت ارزیابی دیجیتالی،‌ ذخیره متمرکز ویدئویی، آرشیو ویدئویی و سیستم جذب/ پخش ویدئویی را با یکدیگر ادغام کند.

اداره خبررسانی بین‌المللی "دفتر رسانه‌های جدید‌" را تأسیس نمود تا بهره‌گیری صدای آمریکا از اینترنت و سایر تکنولوژی‌های دیجیتالی به مانند دستگاه‌های موبایل و رسانه‌های اجتماعی را مدیریت و هدایت کنند.

تغییرات برنامه
هیئت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند ظرفیت و زیرساخت‌ سیستم پخش ماهواره‌ای جهانی بهبود یافته و "مرکز کنترل شبکه‌" (NCC) که قلب سیستم توزیع ماهواره‌ای جهانی هیئت مدیران خبررسانی محسوب می‌شود استانداردسازی و به روزرسانی شود.

- هیئت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند به منظور حفظ جایگاه در بازارجهانی رسانه‌های جدید که به سرعت در حال تغییر و گسترش است، ‌استفاده از دستگاه‌های موبایل و سیستم‌های توزیع دیجیتالی افزایش یابد. این برنامه شامل تداوم تغییر فرمت برنامه‌های صدای آمریکا از سیستم‌های آنالوگ به سیستم‌های فایل- محور دیجیتال خواهد بود.

- هیئت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند کارهای زیر در حوزه پشتیبانی انجام گیرند: کاهش هزینه‌های قراردادی سازمان به میزان 4 درصد؛ فروش یک سایت فرستنده در آلمان؛‌ فروش یک ایستگاه فرستنده آمریکایی؛ سازماندهی دوباره عملیات‌ها در ایستگاه‌های فرستنده خارجی؛ کاهش پرسنل بخش مهندسی اداره خبررسانی بین‌المللی و همچنین هزینه‌های عمومی این اداره؛ و کاهش بودجه تعمیرات و اداره بخش "توسعه دارایی‌های سرمایه‌ای خبررسانی " .

خلاصه ارقام بودجه درخواستی بی‌بی‌جی برای سال مالی 2011

هیئت مدیران خبررسانی خواهان دریافتی بودجه‌ای به میزان 768.8 میلیون دلار برای سال مالی 2011 است که این بودجه شامل موارد زیر است:

- 755.1 میلیون دلار برای عملیات‌های خبررسانی بین‌المللی (بودجه یک سال تمام سرویس‌های خبررسانی و پشتیبانی). این درخواست شامل بودجه لازم برای ارتقاء عملیات‌ها و توزیع ماهواره‌ای، توسعه برنامه‌های رسانه‌های جدید که پلت‌فرم‌های خبررسانی سازمان را گسترش می‌دهند، و نیازهای ضروری پرسنلی و تأسیساتی در ادارات رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی است.

- 13.6 میلیون برای "توسعه دارایی‌های سرمایه‌ای خبررسانی‌" (بودجه یک سال تمام برای نگهداری و اصلاح زیرساخت‌های انتقال امواج). این درخواست شامل بودجه لازم برای نگهداری، ‌تعمیر و توسعه سیستم‌های کنونی، دیگر تمهیدات برای تضمین ابقای ظرفیت کنونی فرستنده‌ها، و ارتقای سیستم‌های عملیاتی و توزیع ماهواره‌ای جهانی هیئت مدیران خبررسانی، مرکز کنترل شبکه و زیرساخت مدیریت رسانه‌های دیجیتالی است.

منبع: http://www.gerdab.ir/fa/news/3287/بودجه-افسانه‌ای-بی‌بی‌جی؛-اتاق-فرمان-عملیات-رسانه‌ای-دولت-آمریکا-علیه-ایران


[ دوشنبه 89/9/22 ] [ 10:4 صبح ] [ Mohajer 145 ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 34
بازدید دیروز: 33
کل بازدیدها: 362713