سفارش تبلیغ
صبا ویژن

السلام علیک یاامیرالمومنین
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، هاسبارا (Hasbara) به معنی تلاش‌های تبلیغاتی برای بهبود وجهه اسرائیل، توجیه اقداماتش و دفاع از آن در افکار عمومی جهان است.

اگر بخواهیم آن را با اصطلاحات فاخر و امروزی تفسیر کنیم، بهتر است بگوییم "دیپلماسی عمومی اسرائیل"، اما اگر بخواهیم آن را با استفاده از الفاظ تحقیرآمیز توصیف کنیم بهتر است بگوییم "هاسبارا"؛ یعنی دفاع نامه.

اسرائیل تصور می‌کند که در دو جبهه در حال مبارزه است: فلسطین و افکار عمومی جهان. که در جبهه دوم (افکار عمومی جهان) به وسیله هاسبارا به مبارزه خود ادامه می دهد. محور کلیدی هاسبارا آن است که مشکلات اسرائیل از نبود تبلیغات کافی ناشی می شود، نه از وضعیت ناعادلانه درگیری با فلسطینیها که در آن قرار گرفته است.

 
تکنیک‌های مورد استفاده در هاسبارا:


• اهانت به منتقدان اسرائیل؛ به عبارتی حمله به گوینده که یکی از اصطلاحات موجود در کتاب‌های دانش‌آموزان یهودی به نام "راهنمای هاسبارا" است.

• استفاده از بحث‌های گزینش شده و جهت دار در مورد مسائل مختلف.

• شکل دادن و تغییر مسئله ها به جای پرداختن به پاسخ های آن ها و استفاده از ادبیات خاص در هنگام بحث از اسرائیل.

• آزار و فشار بر رسانه هایی که اخبار اسرائیل را به نحو منفی پوشش خبری می دهند.

• به چالش کشیدن هر روایت بدیل و تلاش برای تفوق روایت یهود.
 

کتاب راهنمای هاسبارا:
ترویج اسرائیل در دانشگاه‌ها در حال حاضر به صورت آنلاین در دسترس است.
تبلیغات پروپاگاندا باید از سوی کسانی انجام شود که بتوانند در تلاش برای ترویج یک پیام خاص احساسات دیگران را برانگیخته و عقلانیت را ازکار بیاندازند.

کتابچه راهنما شش تکنیک تبلیغات یهودی را چنین تشریح می‌کند:
برچسب زدن: این تکنیک با استفاده دقیق از واژه‌ها، نمادهای منفی را به یک شخص و یا عقیده نسبت می دهد.

تعمیم جذابیت: به عبارت ساده، تعمیم جذابیت (تلطیف و تنویر) معکوس برچسب زدن است؛ یعنی به جای تلاش برای اتصال معانی منفی به یک شخص یا ایده خاص، از عبارات مثبت مورد علاقه مخاطبان برای ایجاد یک تصویر مثبت استفاده می شود. واژه‌هایی مانند: "آزادی"، "تمدن" و...

انتقال: گرفتن اقتدار و اعتبار یک مفهوم و به‌کارگرفتن آن در خدمت یک مفهوم دیگر. به عنوان مثال، سخنرانی در مقابل پرچم سازمان ملل متحد برای کسب مشروعیت برای خود و یا ایده خود.

تاییدیه: استفاده از اعتبار تایید یک فرد مشهور یا محبوب برای تایید آرمان و یا مبارزات خود.

افراد عامی: این تکنیک تلاشی برای اقناع مخاطب است که سخنران نیز فردی عادی است و مثل من و شما شایسته اعتماد است.

همرنگی با جماعت: "تو یا با ما هستی یا علیه ما". ترغیب مخاطب به پیوستن به افکار عمومی که در حال فراگیر شدن است. این تکنیک مبتنی بر احساسات وفاداری و ملی‌گرایی و نیز میل به برنده شدن است. این روش اخلاق را به ‌عنوان هزینه پیروزی حذف می‌کند: بهتر است که در طرف برنده باشیم تا اینکه به فکر درستی وسیله کسب هدف.

 


[ شنبه 89/10/11 ] [ 6:54 عصر ] [ Mohajer 145 ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 29
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 362774