سفارش تبلیغ
صبا ویژن

السلام علیک یاامیرالمومنین
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 

به نام خدا 

خبرنامه صادق؛ با توجه به مشکلات به وجود آمده در توزیع سبد کالا در میان مردم، نارضایتی عمومی در میان طیف های مختلف جامعه مشهود است. مصطفی حضوری، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام، در یادداشت ارسالی خود برای خبرنامه صادق این وضعیت اسف بار اینگونه تحلیل می کند؛

” شرایط کشور را پیچیده‌تر از آن دیدم که به خود اجازه آزمون و خطا دهم.”

سخن ابتدایی، نطق ریاست محترم جمهور در مجلس شورای اسلامی و به هنگامی است که ایشان دلایل انتخاب و دفاع خود از وزرای پیشنهادی خویش را به نمایندگان مردم عرضه می داشتند. دولتی که مسن ترین دولت بعد از دولت های پس از انقلاب اسلامی گشت و تمامی انتقادات را با مزیت نسبی تجربه در مقابل سن بالای وزرا، پاسخ می داد. اکنون و در هنگامه ی سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی و با تجربیات فراوان اجرایی این انقلاب، با طرح سبد کالایی مواجه می گردیم که می توان آن را بزرگترین عملیات اجرایی دولت یازدهم از ابتدای دوران خویش تا کنون دانست. طرح سبد کالایی قبل از هر چیز نیاز به برآورد مشکلات اجرایی تمهید امکانات و چاره اندیشی برای آن داشت.

331017_741

از ابتدای مطرح شدن سبد کالایی نحوه ی اختصاص این سبد و شیوه ی توزیع آن در میان جامعه ی هدف مورد سوال و پرسش افکار عمومی بود. پس از آغاز عملیات اجرایی همگان متوجه این امر شدند که ملاک اختصاص این سبد، چگونگی بهره مندی و نحوه ی توزیع آن به شدت با ضعف تیم مدیریتی و اجرایی این طرح مواجه است. ضعف در شیوه ی اطلاع رسانی و بروز مشکل در راهکارهای اطلاع رسانی از بهره مندی یا عدم بهر مندی از اختصاص سبد کالا به خانوارها، سایت نامناسب اختصاص یافته www.yaranehkala.ir -آن هم فاقد به روز رسانی مرتب و دارای نقص فنی- نبود پایگاه های مناسب جهت توزیع گسترده سبد کالا، فقدان امکانات لازم در پایگاه های توزیع کننده به مانند دستگاه کارت خوان، نداشتن پیش بینی از ازدحام گسترده جمعیت و…. همگی دلایل کافی از آزمون و خطایی بودن اجرای این طرح بود.

روز گذشته و پس از 4 روز از اجرایی شدن طرح سبد کالا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی رئیس جمهور پس از بروز مشکلات گسترده در طرح سبد کالا، سوء استفاده گسترده رسانه های داخلی و خارجی از ضعف های موجود در توزیع سبد کالا و انتقادات فراوان مسئولین سایر قوا، مأمور ساماندهی توزیع سبد کالا گردید که این خود نیز اعتراف آشکاری بر آزمون و خطا بودن این طرح می باشد.

80793554-4804011

جالب آن جا بود، ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مأمور ویژه رئیس جمهور در ساماندهی توزیع سبد کالا به سه مشکل روی داده در توزیع سبد کالا پرداختند. ایشان مشکل اول را اینگونه بیان کردند:« اتفاقاتی که در توزیع سبد کالا روی داد ناشی از این بود که مردم به سرعت به صف ها پیوستند و همانطور که آقای نوبخت گفت این ناشی از مسائل فرهنگی است که مردم به شدت برای دریافت این کالاها مراجعه کردند.» پیوستن مردم به صف توزیع امر قابل پیش بینی بود. کافی بود در این چند سال وزیر محترم پس از واریز یارانه نقدی در حساب سرپرستان خانوار سری به دستگاه های خود پرداز سطح شهر می زدند تا صف های مردم را در همان ساعات ابتدایی به خوبی مشاهده می کردند و برای این مشکل فرهنگی، راهکار زود هنگامی تدبیر می نمودند. البته این مشکل فرهنگی گاه به تصمیمات دولتی ها بر می گردد که تاب مقاومت نداشته و به سرعت تغییر می کند و مردم اعتماد خود را نسبت به آنچه اعلام می شود از دست داده اند و به سرعت قبل از هرگونه تغییر محتمل به صف های طولانی می پیوندند تا آنچه هست را از دست ندهند!

مشکل دوم و سوم اعلام شده از سوی مأمور ویژه رئیس جمهور در ساماندهی توزیع سبد کالا  یعنی “کمبود دستگاه کارت خوان” و “ناکافی بودن ایستگاه های توزیعی” ، نیز مشکلات بدیهی و کاملا قابل پیش بینی بودند که کافی بود از  اصحاب تدبیر و تجربه سوال می شد.

بازگشت نهایی کلام سخن ابتدایی ریاست محترم دولت یازدهم است. اگر دولت نهم و دهم به خطا و آزمون و فقدان تجربه مدیریتی و اجرایی محکوم می گشت و مورد نقد رسانه ها قرار می گرفت، ظاهرا دولت یازدهم نیز علیرغم سن بالای هیئت دولت و تأکید بر تجربه ی بالای آنان، همان شیوه ی خطا و آزمون را ادامه می دهند. شرایط کشور پیچیده تر از آن است که بتوان به خود اجازه داد آن را با آزمون و خطا ادامه داد.


[ پنج شنبه 92/11/17 ] [ 9:54 عصر ] [ Mohajer 145 ] [ نظرات () ]
[ پنج شنبه 92/10/12 ] [ 1:19 عصر ] [ Mohajer 145 ] [ نظرات () ]

 

 

 


[ پنج شنبه 92/10/12 ] [ 12:36 صبح ] [ Mohajer 145 ] [ نظرات () ]

دکتر سعید زیباکلام از جمله چهره‌های دانشگاهی است که به دلیل سخنرانی‌ها و مقالات تخصصی و دقیق خود در عرصه علوم انسانی در میان دانشجویان محبوبیت فراوانی دارد. به همین دلیل، جلسه سخنرانی او در دانشگاه امام صادق(ع) درباره تحلیل توافقنامه ژنو با استقبال گسترده دانشجویان روبرو شد.

 


ادامه


[ یکشنبه 92/10/1 ] [ 11:55 عصر ] [ Mohajer 145 ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 39
کل بازدیدها: 362668